Σελίδες

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ


ΒΗΜΑΤΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

ΔΙΕΡΕΥΝΩ–ΔΙΕΡΩΤΩΜΑΙ–ΔΙΑΒΑΖΩ–ΑΝΑΚΑΛΩ-ΑΝΑΣΚΟΠΩ

ΔΙΕΡΕΥΝΩ: Πρώτη προσέγγιση του βιβλίου. Ξεφυλλίζω το βιβλίο (την ύλη που έχω να μάθω) και ανάλογα με το μέγεθός του υπολογίζω το χρόνο που θα μου χρειαστεί να το αφομοιώσω. Βλέπω τα περιεχόμενα, τις εικόνες, τους πίνακες και ό,τι άλλο περιέχει η ύλη μου, για να καταλάβω τη δομή του (πώς είναι γραμμένο και τί περιέχει).

ΔΙΕΡΩΤΩΜΑΙ: Εμπλέκομαι με το υλικό μου. Αναρωτιέμαι για το είδος των πληροφοριών που έχει το έντυπο που έχω στα χέρια μου και τον τρόπο που μπορεί να οργανωθεί.

ΔΙΑΒΑΖΩ: Εντοπίζω τα σημαντικά. Διαβάζω το κείμενο υπογραμμίζοντας τα σημαντικά και οργανώνοντας την ύλη μου. Σημαντικά είναι: (χρονολογίες, ονόματα, γεγονότα, αίτια, αποτελέσματα, συνέπειες και αριθμώ (1), 2) κ.τ.λ.. ονόματα, αίτια, αποτελέσματα, συνέπειες κ.α.). Κατασκευάζω πίνακες, διαγράμματα, συνοψίζω τα σημαντικά που πρέπει να μάθω.
ΑΝΑΚΑΛΩ: Ελέγχω αυτά που έμαθα. Κάνω ερωτήσεις στον εαυτό μου και απαντώ είτε φωναχτά, είτε γραπτά στις ερωτήσεις που θέτω για την ύλη μου.
ΑΝΑΣΚΟΠΩ: Επαναλαμβάνω όσα έμαθα για έλεγχο και εμπέδωση. Ξεκινώ από την αρχή του κειμένου μου και προσπαθώ να απαντήσω στις ερωτήσεις που έθεσα ή βρίσκονται στο τέλος κάθε ενότητας ή κεφαλαίου. Όπου δυσκολεύομαι καταφεύγω στο βιβλίο, τα διαγράμματα και τους πίνακες που έχω κατασκευάσει, ώσπου να μπορώ να θυμηθώ χωρίς να χρειάζεται να τα δω. Πριν εξεταστώ γραπτά ή προφορικά κάνω επανάληψη με τη βοήθεια των πινάκων, των διαγραμμάτων ή της σύνοψης των βασικών σημείων που έχω διαβάσει.

ΚΥΚΛΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Α΄ ΑΝΑΓΝΩΣΗ: Ανάγνωση ολόκληρου του κειμένου-Επανάληψη του κειμένου πολλές φορές-Κατανόηση του κειμένου-Συγκέντρωση της μνήμης.

Β΄ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΥΡΙΩΝ ΙΔΕΩΝ (ερωτήσεις): Χωρισμός ύλης σε μικρές ενότητες και ενεργητική επεξεργασία αυτών των ενοτήτων (διαγράμματα, πίνακες, περιλήψεις κ.τ.λ.).

ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ: Διαβάζω την παράγραφο και υπογραμμίζω τα σημαντικά. Σημαντικά είναι: ονόματα, χρονολογίες, ορολογία. Υπογραμμίζω την πρώτη παράγραφο (συνήθως) και την τελευταία η οποία αποτελεί την κατακλείδα. Βρίσκω τις λέξεις–κλειδιά (δηλαδή τις βασικές έννοιες–ορολογία, γύρω από τις οποίες δομείται η παράγραφος. Χρησιμοποιώ ποικιλία υλικών υπογράμμισης, όπως μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων ανάλογα με τη σημαντικότητα του υπογραμμισμένου. Γράφω πλαγιότιτλους δίπλα στην παράγραφο που θα βοηθήσουν και στην επανάληψη. Δεν υπογραμμίζω όλο το κείμενο, μόνο τα σημαντικά, διαφορετικά η υπογράμμιση χάνει τη σημασία της.


Πηγή: Ιδιαίτερα μαθήματα δημοτικού σχολείου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου