Σελίδες

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς κάνουμε το παιδί μας να διαβάζει; Η σημασία του χρόνου και του χώρου


Παιδιά που διαβάζουν μαζί με τη μαμά.

«Γιαννάκη, διάβασες τα μαθήματά σου;» «Σε λίγο, μαμά! Θέλω να παίξω λίγο ακόμη!». «Μαριάννα, κλείσε την τηλεόραση και πήγαινε να διαβάσεις!» «Αμάν πια μ’ αυτό το διάβασμα!» Αλήθεια, εσείς πόσο εξοικειωμένοι είστε μ’ αυτούς τους διαλόγους; Κατά κανόνα η μόρφωση των παιδιών αποτελεί προτεραιότητα των γονιών τους. Τι γίνεται όμως όταν τα παιδιά διαφωνούν κι αντιδρούν σ’ αυτό; Τι κάνουμε προκειμένου να μη δίνουμε διαρκείς μάχες για να μελετήσει; Πώς μπορούμε να κάνουμε το παιδί μας να διαβάζει;
  

    
Μια πολύ καλή συμβουλή αναμφίβολα θα ήταν να ξεκινήσουμε την προσπάθειά μας από νωρίς, δηλαδή, από την πρώτη δημοτικού. Αρχικά λοιπόν, σπουδαίο ρόλο παίζει το πότε και πού διαβάζει. Τα παιδιά, ακόμη κι αν δείχνουν ή ισχυρίζονται το αντίθετο, έχουν ανάγκη την οριοθέτηση κανόνων και το πρόγραμμα. Όπως θα πρέπει να ορίσουμε συγκεκριμένες ώρες φαγητού και ύπνου καθημερινά , έτσι ορίζουμε και τις ώρες μελέτης τους. Φυσικά κι εμείς με τη σειρά μας οφείλουμε να το σεβαστούμε αυτό κάνοντας ησυχία αλλά και με το να μη διασπάμε το πρόγραμμά του χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Δεν περιμένουμε ποτέ από ένα παιδί να αρχίσει να μελετά αργά το βράδυ ή όταν είναι κουρασμένο απ’ το σχολείο ή κάποια εξωσχολική δραστηριότητα. Πρέπει να είναι ξεκούραστο, να μην πεινάει και να μη νυστάζει. Σωστότερο, επίσης, είναι να διαβάζει στο δικό του χώρο, συγκεντρωμένο κι ανενόχλητο απ’ ό,τι μπορεί να συμβαίνει στο υπόλοιπο σπίτι. Εννοείται πως στο δωμάτιο αυτό δε θα υπάρχει τηλεόραση. Για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα χρησιμότερο είναι να έχουμε συζητήσει με το παιδί σχετικά με το χρόνο και το χώρο που θα διαβάζει και μαζί να καταλήξουμε στο τελικό πρόγραμμα. Αυτό θα εκτιμηθεί από το παιδί, καθώς έτσι θα νιώσει «ισότιμο» μέλος της οικογένειας. Θα χαρεί από το γεγονός ότι η γνώμη του υπολογίζεται και παράλληλα θα γίνει πιο υπεύθυνο, αφού θα πρέπει να προσπαθήσει να τηρήσει μια «συμφωνία» την οποία έχει και το ίδιο συνάψει.

Όσον αφορά τώρα στη διάρκεια της μελέτης θα πρέπει να μην υπερβάλλουμε και να θυμόμαστε πως το πολύωρο διάβασμα δεν συνεπάγεται πάντα καλύτερη απόδοση κι ούτε εξασφαλίζει μεγαλύτερη συγκέντρωση. Επίσης, χρειάζεται να κάνει μικρά διαλείμματα αφού τελειώνει κάποια εργασία του ή όταν αισθάνεται κουρασμένο. Εξίσου σημαντικό είναι να επιβραβεύουμε το παιδί όταν ολοκληρώνει το διάβασμά του, π.χ. του επιτρέπουμε να παίξει με τα αγαπημένα του παιχνίδια, να δει κάποιους φίλους του κ.τ.λ.

Αλεξάνδρα Δεσκάτα, εκπαιδευτικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου